Neem zelf de regie over je gedragspatronen.....

Afdrukken
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Als jij niet de regie neemt over je gewoontes, nemen ze de regie over jou!
Gewoontes zijn niets minder dan ingesleten gedragspatronen die de basis vormen van je leefstijl. 

Gewoontes ontstaan door dingen regelmatig, op een bepaald tijdstip, op een bepaalde plek of in reactie op een bepaalde gebeurtenis te doen. Door de herhaling worden deze gedragingen op een gegeven moment onderdeel van je doen en laten en dus een gewoonte. Veel gewoontes ontstaan al in je vroegste jeugdjaren en maken je leven een stuk makkelijker. Bijna de helft van je dagelijkse handelingen, bestaat uit gewoontegedrag en kost je daarom weinig moeite en inspanning. Zo houd je ruimte om je met ’belangrijkere’ dingen bezig te houden.

Goede gewoontes helpen je vooruit. Dagelijks gezond eten, regelmatig bewegen, voldoende slapen, op tijd ontspannen en positief denken helpen je gezond, vitaal en gelukkig te blijven, maar stellen je ook in staat om te groeien als mens. Terwijl slechte gewoontes zoals ongezond eten, stilzitten, roken, onvoldoende ontspannen en negatief denken je vooral belemmeren.


Maar er is goed nieuws!

Als een gedragspatroon niet meer bij je past, of als je niet meer tevreden bent met het resultaat, kun je ermee breken. Als je bijvoorbeeld gewend bent om ’s avonds voor de televisie een zak chips leeg te eten, wil dat niet zeggen dat je dat voor de rest van je leven moet blijven doen. Als je merkt dat het je figuur en energieniveau hiervan verandert, kun je er zelf voor kiezen om die zak chips links te laten liggen of te vervangen voor een gezonder alternatief.

Door je bewust te worden van je slechte belemmerende gewoontes en hierover de regie te nemen, kun je deze gewoontes doorbreken en/of ombuigen in nieuwe goede gewoontes. Zo kun je je leefstijl stap voor stap positief veranderen.


Hoe doe je dat dan?

Jezelf een nieuwe gewoonte aanleren is niet zo makkelijk. Mensen zijn immers gewoontedieren. Toch kan het. Je moet durven, maar vooral doen!

Zorg ervoor dat je goed weet waarom je een gedragspatroon wilt veranderen. Waarin belemmert dit gedrag jou? Maar ook; wat brengt een nieuw gedragspatroon jou op de korte, maar zeker ook op de langere termijn. De voordelen van het nieuwe gedrag moeten zwaarder wegen dan de nadelen. Welke beloning staat je te wachten als je je gedrag verandert? Dit kan een grote beloning zijn (zoals meer energie of een slanker lichaam), maar ook een kleine beloning (zoals gezelligheid).

Zorg dus allereerst voor een goede motivatie en commitment met jezelf. Op deze manier voorkom je dat je bij de eerste de beste tegenslag het bijltje erbij neergooit. Sta ook stil bij successen die je behaalt en wees hier trots op. Het aanleren van een nieuwe gewoonte vraagt aandacht en bewustzijn. Maar door herhaling en oefening wordt het uiteindelijk een automatisme; een nieuwe gewoonte!

Wanneer je een nieuwe dagelijkse gewoonte wilt invoeren of veranderen, dan duurt het ongeveer 4 tot 8 weken voor je dit ‘op de automatische piloot’ kunt doen. Wanneer je een nieuwe wekelijkse gewoonte wilt invoeren of veranderen, dan duurt het ongeveer een kwartaal voor je dit ‘op de automatische piloot’ kunt doen. Deze tijd hebben je hersenen namelijk nodig om een nieuw voorkeurspatroon (met betrekking tot ons gedrag) aan te leggen.


Het werkt het beste als je bij nieuwe gewoontes:

Als je een wekelijkse gewoonte wilt veranderen, kies dan een vaste dag in de week waarop je deze gewoonte wil gaan doen.
Begin dus klein en blijf herhalen en oefenen. Op deze manier kun je elke slechte gewoonte veranderen of een nieuwe gewoonte aanleren. En zo neem jij de regie over je gewoontes!


Mocht je toch een terugvalmoment hebben…


En bedenk; Je kunt het. Geloof in jezelf. Gewoon omdat je het waard bent!!