Neem zelf de regie over je gedragspatronen.....

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Als jij niet de regie neemt over je gewoontes, nemen ze de regie over jou!
Gewoontes zijn niets minder dan ingesleten gedragspatronen die de basis vormen van je leefstijl. 

Gewoontes ontstaan door dingen regelmatig, op een bepaald tijdstip, op een bepaalde plek of in reactie op een bepaalde gebeurtenis te doen. Door de herhaling worden deze gedragingen op een gegeven moment onderdeel van je doen en laten en dus een gewoonte. Veel gewoontes ontstaan al in je vroegste jeugdjaren en maken je leven een stuk makkelijker. Bijna de helft van je dagelijkse handelingen, bestaat uit gewoontegedrag en kost je daarom weinig moeite en inspanning. Zo houd je ruimte om je met ’belangrijkere’ dingen bezig te houden.

Goede gewoontes helpen je vooruit. Dagelijks gezond eten, regelmatig bewegen, voldoende slapen, op tijd ontspannen en positief denken helpen je gezond, vitaal en gelukkig te blijven, maar stellen je ook in staat om te groeien als mens. Terwijl slechte gewoontes zoals ongezond eten, stilzitten, roken, onvoldoende ontspannen en negatief denken je vooral belemmeren.


Maar er is goed nieuws!

Als een gedragspatroon niet meer bij je past, of als je niet meer tevreden bent met het resultaat, kun je ermee breken. Als je bijvoorbeeld gewend bent om ’s avonds voor de televisie een zak chips leeg te eten, wil dat niet zeggen dat je dat voor de rest van je leven moet blijven doen. Als je merkt dat het je figuur en energieniveau hiervan verandert, kun je er zelf voor kiezen om die zak chips links te laten liggen of te vervangen voor een gezonder alternatief.

Door je bewust te worden van je slechte belemmerende gewoontes en hierover de regie te nemen, kun je deze gewoontes doorbreken en/of ombuigen in nieuwe goede gewoontes. Zo kun je je leefstijl stap voor stap positief veranderen.


Hoe doe je dat dan?

Jezelf een nieuwe gewoonte aanleren is niet zo makkelijk. Mensen zijn immers gewoontedieren. Toch kan het. Je moet durven, maar vooral doen!

Zorg ervoor dat je goed weet waarom je een gedragspatroon wilt veranderen. Waarin belemmert dit gedrag jou? Maar ook; wat brengt een nieuw gedragspatroon jou op de korte, maar zeker ook op de langere termijn. De voordelen van het nieuwe gedrag moeten zwaarder wegen dan de nadelen. Welke beloning staat je te wachten als je je gedrag verandert? Dit kan een grote beloning zijn (zoals meer energie of een slanker lichaam), maar ook een kleine beloning (zoals gezelligheid).

Zorg dus allereerst voor een goede motivatie en commitment met jezelf. Op deze manier voorkom je dat je bij de eerste de beste tegenslag het bijltje erbij neergooit. Sta ook stil bij successen die je behaalt en wees hier trots op. Het aanleren van een nieuwe gewoonte vraagt aandacht en bewustzijn. Maar door herhaling en oefening wordt het uiteindelijk een automatisme; een nieuwe gewoonte!

Wanneer je een nieuwe dagelijkse gewoonte wilt invoeren of veranderen, dan duurt het ongeveer 4 tot 8 weken voor je dit ‘op de automatische piloot’ kunt doen. Wanneer je een nieuwe wekelijkse gewoonte wilt invoeren of veranderen, dan duurt het ongeveer een kwartaal voor je dit ‘op de automatische piloot’ kunt doen. Deze tijd hebben je hersenen namelijk nodig om een nieuw voorkeurspatroon (met betrekking tot ons gedrag) aan te leggen.


Het werkt het beste als je bij nieuwe gewoontes:

  • Een klein en haalbaar voornemen formuleert;
  • Één gewoonte tegelijk probeert te veranderen; Dus niet én dagelijks gaan bewegen én vroeger gaan slapen én gezonder eten. Maar kies degene die je het allerbelangrijkst vindt en verander die als eerste. Als je de eerste op de automatische piloot doet, kun je een volgende gewoonte oppakken.
  • Deze specifiek en positief formuleert;
    Dus wel: Ik neem elke ochtend fruit als tussendoortje, maar niet: ik ga minder ongezond en zoet eten.
    Dus wel: Ik maak iedere dag een wandeling van 15 minuten, maar niet: ik ga meer bewegen.
  • Deze een vaste plek in je dag of week geeft; Het maakt niet zozeer uit of je het iedere dag op dezelfde tijd doet (als dat kan is het wel makkelijk, want dan kun je gewoon een wekker zetten), maar het helpt al als je kunt aansluiten bij iets wat je al doet. Bijvoorbeeld:
    Iedere dag drink ik na het opstaan eerst een glas water.
    Iedere avond na het avondeten maak ik eerst een wandeling van 15 minuten.

Als je een wekelijkse gewoonte wilt veranderen, kies dan een vaste dag in de week waarop je deze gewoonte wil gaan doen.
Begin dus klein en blijf herhalen en oefenen. Op deze manier kun je elke slechte gewoonte veranderen of een nieuwe gewoonte aanleren. En zo neem jij de regie over je gewoontes!


Mocht je toch een terugvalmoment hebben…

  • Stop, kijk en luister naar jezelf. Wat is er gebeurd? Onder welke omstandigheden is dit gebeurd? Waren er waarschuwingssignalen? Wat ging eraan vooraf?
  • Blijf rustig. Realiseer je dat één foutje nog geen falen is.
  • Vervang negatieve (niet helpende) gedachten door meer constructieve gedachten. In plaats van 'Eén fout is een totale mislukking' kun je bijvoorbeeld beter denken 'Het is normaal dat het af en toe fout gaat. Dat is niet erg, zolang je maar weer opstaat en verdergaat'.
  • Hernieuw je commitment. Denk aan jouw motivatie. Waarom wil je je gedrag ook alweer veranderen?
  • Leer van dit moment en maak een plan voor volgende terugvalmomenten.


En bedenk; Je kunt het. Geloof in jezelf. Gewoon omdat je het waard bent!!

 

 

©2019 Ongedwongen Genieten. Alle rechten voorbehouden. Typefouten zijn menselijk.