Mindful eten

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Op de automatische piloot grote happen brood naar binnen schuiven, terwijl je op je telefoon door je mail scrolt. In gedachten over wat je allemaal nog moet doen, je yoghurt aan het aanrecht eten, omdat je toch ook moet ontbijten….. Herkenbaar?

Sta dan eens stil bij mindful eten…..

Mindful eten is eten met bewuste aandacht zonder te oordelen. Je blijft tijdens het eten met je aandacht bij dat moment, je blijft in het hier en nu. Je kijkt hoe het op dat moment met je gaat, wat je voelt en wat je denkt zonder daar een goed of fout oordeel over te hebben.
Het is naar mijn mening een aanrader voor iedereen die een gespannen of problematische relatie heeft met eten of lichaamsgewicht.

Mensen die constant bezig zijn met eten of hun gewicht, zijn vaak bezig met de dingen die al gebeurd zijn of nog moeten komen. Ze zijn bv. in het verleden bezig door te balen over het feit dat ze gisteravond teveel gesnackt hebben. Of ze zijn juist in de toekomst, bedenkend wanneer en wat ze weer zullen gaan eten of op welke dag ze weer vol goede moed zullen gaan starten met het zoveelste dieet.

Er gaat dan heel veel energie zitten in terugdenken, balen over jezelf en je eetgedrag, of hoe het nu allemaal verder moet. Met mindful eten, kijk je naar hoe de situatie op dat moment is.

Als je beter leert te luisteren naar je gevoel, leer je beter te luisteren naar je behoeftes op dat moment. Als je tijdens zo’n moment van aandacht merkt dat je (buik) honger hebt, kun je vervolgens genieten van je maaltijd en zet je je eten ook in als voeding. Maar als je merkt dat je eigenlijk geen trek hebt en eerder moe bent, kun je ervoor kiezen om niet te veel te eten, maar om uit te rusten. De maaltijd zal dan je werkelijke behoeftes niet vervullen.

Mindful eten heeft mij persoonlijk heel veel gebracht en tijdens mijn begeleiding laat ik het dan ook geregeld langskomen. Mindful eten is niet moeilijk, je moet er alleen aan denken ;)

Wat heeft eten met aandacht mij dan gebracht:

  • Ik zet eten niet meer op de voorgrond
  • Ik heb minder behoefte aan eten
  • Ik eet naar behoefte en stop als ik genoeg heb
  • Ik ga milder met mijn eetpatronen om
  • Ik zet eten niet meer in als vulmiddel
  • Ik zet (niet) eten niet meer in als controlemiddel
  • Ik eet niet meer stiekem
  • Ik ben gestopt met diëten
  • Ik geniet meer van eten èn eetmomenten

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je het ook uitproberen?
Hieronder volgen 7 tips om met aandacht te eten en meer te genieten:

  1. Mindful eten begint al voordat je aan tafel zit. Geniet dus ook van de voorpret!
    Bedenk met aandacht wat je gaat eten. Waar heb je zin in, hoe ga je het klaarmaken en opdienen. Laat je maaltijden er zo aantrekkelijk mogelijk uitzien en dek de tafel gezellig.
  2. Eet zittend op een vaste, rustige plek zonder afleiding. Het liefst aan tafel zonder boek, telefoon of beeldscherm binnen handbereik.
  3. Breng je aandacht voordat je je eerste hap neemt naar het NU. Neem een kort momentje van aandacht en adem bijvoorbeeld een paar keer rustig naar je buik.
  4. Vraag jezelf af waarom je eet. Eet je om jezelf te voeden of te vullen. Leer eetprikkels herkennen, intern of extern. Eet ook vooral als je honger hebt en wacht dus niet te lang.
  5. Neem bescheiden porties en kleine happen. Meer nemen kan altijd nog! Eet hierbij bewust, langzaam en vermijd de automatische piloot.
  6. Kauw voldoende en gebruik je zintuigen. Kauw elke hap uitvoerig en kijk, ruik, proef en voel wat je eet. Neem ook de tijd om je te laten verrassen door de nasmaak
  7. Voel wanneer je genoeg hebt. Neem tussendoor pauzes en heb hierbij aandacht voor je lichaam. Geniet van het eten en vraag jezelf geregeld af: ‘wil ik meer?’
©2019 Ongedwongen Genieten. Alle rechten voorbehouden. Typefouten zijn menselijk.